Positsioonivahetus


Teooria

Võib juhtuda, et klassikalise kitarri õpilane tegutseb esimestel aastatel peamiselt esimeses positsioonis. See tähendab, et ta vajutab keeli alla vaid astmetel I kuni IV. Põhjusi, miks klassikalise kitarri õppekavad sageli just selliselt üles ehitatakse, on mitu:

Tekst: Kristo Käo
Foto: Annika Metsla

I positsioonis mängides saab kasutada rohkem lahtisi keeli. Teiseks on klassikalises kitarrimuusikas peamiselt tegu mitmehäälse muusikaga ja vajalikud bassid asuvad just madalates positsioonides. Kolmandaks on positsioonivahetus selline mänguvõte, mille puhul võtab sujuvuse saavutamine aega.

Ilmselt on iga kitarrihuviline tähele pannud, et elektrikitarril toimub soolode mängimine vastupidiselt eelnenud jutule just kõrgemates positsioonides, sageli isegi XII positsioonist kõrgemal, kuhu klassikul on harva asja. Samas liigutakse ka aktiivselt mööda kitarrikaela üles-alla. Ühehäälse liini mängimine annabki positsiooni osas suuremad valikud.

Klassikalise kitarrimuusika sooloteostes tuleb ühehäälsust harva ette ja positsiooni vahetatakse pigem siis, kui muud lahendused puuduvad. Kindlasti tasuks tähele panna, et positsioonivahetus mitmekesistab võimalusi ka artikulatsiooni osas: noodilt noodile libisemine, keelte erineva tämbri ära kasutamine ja ühel keelel liikumisest tulenev intervallide parem tunnetamine. Pealtvaataja jaoks on visuaalne efekt samuti väga tähtis. Tavaliselt ei muretse elektrikitarriõpilased positsioonivahetuste pärast ja kasutavad neid õpingute algusest peale.

Seda kõike võiks õppida ka klassikaline kitarrist, seda enam, et kontsertrepertuaaris on vähe teoseid, kus positsioonivahetus puudub. Positsioonivahetuse õppimist ei ole mõttekas tulevikku lükata. Lihtsate harjutustega võib alustada kasvõi esimeses tunnis ja seda olen ka oma tundides edukalt rakendanud.

Asja juurde

Positsioon määratakse 1. sõrme järgi: kui 1. sõrm tegutseb V astmel, käib mäng V positsioonis. Kui 1. sõrm parajasti ei mängi, saame positsiooni määrata selle järgi, kus tema loogiline koht oleks. Näiteks: 3. sõrm vajutab keele alla VI astmel. 1. sõrme koht oleks kaks astet madalamal, seega võib öelda, et mäng käib IV positsioonis. Sõrmed võivad koonduda ka kitsamale või laiemale alale kui neli astet ja vasaku käe töös eristatakse kolme tüüpi haaret.

Vaata ka noote ja loe edasi ajakirjast (4/2012)

Vaata ka videoklippi:

Previous Helmut Hark kitarri valmistamisega ei kiirusta
Next Kiuksutamine

No Comment

Leave a reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.