Kitarristi parema käe töö rütmide mängimisel


Kui oled oma kitarriõpingute alguses, näed põhiliselt vaeva sellega, et vasaku käe sõrmed sõna kuulaksid. Hiljem aga näed, et tegelikult on parema käe töö võibolla isegi tähtsam. Miks nii? Sest parema käega tekitabki kitarrimängija heli. Parema käe töö on see, mis lõpuks välja kostab. Üht ja sama akordi saab kõlama panna väga erineval moel:

Parem käsi võib mängida akordihelisid eraldi (arpedžo) või tõmmata sõrmedega akordihelisid korraga (secco). Kõige levinum on aga keeltele löömine (rasgueado) ja paljude kitarrimäng sellega piirdubki. Rasgueado, inglise keeles “strumming” on suurepärane tehnika, sest nii saab mängida üheagselt harmooniat ja rütmi. Rasgueado-kombinatsioone on sadu. Eriti keerukad on need flamenko- ja Ld-Ameerika muusikas.

Kõige tavalisem on aga see, et mängija lööb keelte pihta medikaga või ühe sõrmega. Sellest tuleb igal juhul alustada ja siin on väga palju õppida ja harjutada, enne kui edasi minna. Kui sind huvitab vaid rock, võidki sellise mänguviisi juurde jääda. Ütlesin, et kitarrimängija on sellise mänguviisi puhul ühtlasi ka löökpillimängija. Parem käsi ongi see, mis “trummi” mängib. Järelikult peab ta olema tugev ja täpne.

Alustuseks on vaja aru saada sellest, et kui medika või sõrmega keeltele lüüa, liigub käsi alati edasi-tagasi. Siin ei ole erandeid. Kui mõtled, et “oot, tegelikult saab ju tõmmata mitu korda järjest ühele poole?”, siis mõtle veel – selleks, et käsi saaks liikuda kaks korda näiteks alla, peab ta ju vahepeal tulema ka üles. Tulebki, aga õhus. Nii et võibki öelda, et parema käe töö on liikuda pidevalt üles-alla ja erinevad rütmid tekivad sellest, kas puudutad liikudes keeli või liigud õhus. Vaata näiteks sellist rütmi:

Kui heli maha keerata, tundubki, et parem käsi liigub pidevalt üles alla. Jah, kuid vahel liigub ta õhus. Rütmipilt ise on selline:

parema kae tooNool üles tähendab lööki põranda poole ehk peenemate keelte poole. Nagu näha, on siin pidevalt samasuunalised nooled kõrvuti. Järelikult nende vahel liigubki käsi tagasi õhus ja järelikult on väga mõistlik alustada parema käe töö harjutamist sellest, et paned metronoomi tiksuma, katad vasaku käega keeled kinni ja hakkad hästi täpselt paremat kätt edasi-tagasi liigutama. Jälgi veel seda, et üles liikudes ei pea puudutama rohkem, kui 3 keelt. Kui see on selge, ei teki sul mingite rütmidega raskusi, sest kõik koosnevad samast liikumisest.

Jaga oma tähelepanekuid ja probleeme parema käe tööst!

Previous Miks peaks kitarrimängija jälgima õhuniiskust?
Next Indreku lugu kitarriõpingutest

No Comment

Leave a reply

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.